BENDA MISTIK

AIR MANI GAJAH KRISTAL

Bagi memastikan keasliannya, satu ujikaji mudah boleh dilakukan. Ambil sedikit Mani Gajah Kristal lalu ditanam di dalam tanah lebih kurang sejengkal dan timbun semula. Taburkan sedikit beras di atas timbunan tadi dan biarkan ayam memakan beras itu. Andai kata Mani Gajah Kristal itu asli, ayam-ayam itu akan terus mematuk tanah walau pun beras sudah tiada.


BATU DELIMA (RUBY)

Batu Delima ebiasaan berwarna merah ceri, merah darah, merah daging dan merah candy (yang paling mahal). Kekerasan batu ni lebih kurang 8-9 (ikut piawaian kekerasan batu iaitu 1-10, lebih rendah dari berlian sebab berlian kekerasan dia pada tahap 10)

Dipercayai boleh memberikan kuasa kebal kepada mereka yang bersentuhan dengannya. Walau pun sekadar menyimpan dalam poket baju atau seluar, dan kemudian menikam tubuh dengan benda tajam seperti jarum peniti, kulit tidak akan lut atau dilukai.

Ukuran keampuhan atau kehe
batan Batu Delima biasanya dilakukan dengan merendam batu tersebut ke dalam gelas yang berisi air dan disusun secara berderetan pada garis lurus. Sebaik sahaja Batu Delima itu dimasukkan ke dalam air, air pada gelas tersebut akan bertukar warna menjadi merah dan merebak kepada gelas-gelas yang lain. Sebaliknya, warna air pada gelas-gelas itu akan kembali jernih sebaik sahaja Batu Delima dikeluarkan


B
UNTAT KELAPA














BUNTAT LIPAN

Terjadi dari prose pengerasan air liur seseekor lipan, tetapi bukan semua lipan boleh membentuk buntat kecuali raja lipan sahaja. Pengerasan air liur ini terjadi di dua bahagian iaitu atas kepala dan bawah dagu lipan. Andai kata pembentukan berlaku di atas kepala ianya dikenali sebagai Mahkota Lipan dan berbentuk separuh bulatan, manakala jika terbentuk di bawah dagu, maka ianya dikenali sebagai Buntat Lipan. Ianya berbentuk bulat atau lonjong lebih kurang sebesar biji kacan hijau.


GELIGA EMBUN

Geliga Embun biasanya kelihatan jernih seperti air embun di pagi hari. Apabila dimasukkan dalam bekas yang berisi air ia akan sebati dgn air tersebut.



KEMUNING HITAM
*PENAWAR UTK KETAHANAN TUBUH BADAN

KEMUNING EMAS
* PENAWAR BISA

KAYU PENUNDUK
*MENUNDUK MANUSIA

KAYU SENDUDUK PUTIH ( DAUN & BUNGA)
*PENGASIH DAN PELARIS

KAYU TAS
* PENUNDUK BINATANG


RAJA KAYU

Mempunyai Raja Kayu banyak khasiatnya dan proses mengambilnya pun ada cara dan syarat. Mempunyai khasiat sebagai pendinding diri serta boleh menyembuhkan penyakit bisa-bisa tulang, "gout" dan penyakit kudis. Caranya dengan melayur / memanggang Raja Kayu sampai keluar minyak dan sapukannya pada kudis. Untuk kudis yang berair pula, kikis Raja Kayu dan pupukkan serbuknya pada kudis. Selain itu boleh diracik dan dicampurkan dengan minyak kelapa untuk dijadikan minyak urut.

Sesiapa yang ada raja kayu boleh cuba kikis sehingga keluar serbuk. Kemudian serbuk itu disapukan pada kulit, secara automatik serbuk raja kayu tu akan masuk dalam liang kulit.

Raja Kayu juga ada pantang larang. Ianya tidak bole dilangkahi kerana dipercayai akan menyebabkan kemaluan jadi gatal-gatal.